Stop-startsystemen

Stop-startsystemen zijn ontwikkeld als reactie op veranderend brandstofverbruik en regelgeving over de uitstoot van broeikasgassen. Deze technologie wint ook aan populariteit bij autofabrikanten, die het inzetten in hun volledige merklijnen. Daarom is het belangrijk om de basis voor stop-startsystemen goed te begrijpen.


Smeermiddeltechnologie van Mobil 1 bewijzen in het laboratorium

De ingenieurs van ExxonMobil bestuderen de smeermiddeltechnologie van Mobil 1 oliën via gespecialiseerde  stop-starttesten – 300.000 stop-startcycli  per keer. De ingenieurs streven ernaar om veeleisende en realistische voorwaarden te creëren zoals die zich zullen voordoen tijdens de levensduur van het voertuig. Op deze manier kunnen ze de prestaties en de bescherming van Mobil 1 oliën binnen  stop-startsystemen nauwkeurig meten.

Na een simulatie van het rijden van 200.000 kilometer met verlengde olieverversingsintervallen, wat zich vertaalt naar ongeveer 80 dagelijkse  stop-startcycli, hebben ingenieurs van ExxonMobil vastgesteld dat Mobil 1™ 5W-30 uitstekende prestaties en bescherming biedt tegen motorslijtage onder extreme  stop-startactiviteiten.

Elke stop bespaart: Zuinig omgaan met brandstof met  stop-startsystemen

Stop-startsystemen  zijn op een vrij eenvoudige manier gericht op het besparen van brandstof. Bijvoorbeeld, als uw auto stopt bij een rood stoplicht, dan wordt uw motor uitgezet. Wanneer het stoplicht vervolgens op groen springt en u de rem loslaat, is uw motor automatisch binnen een paar milliseconden weer opgestart. Dus u krijgt in het algemeen bij elke stop een brandstofbesparing, omdat u minder brandstof verbruikt door de hoeveelheid tijd die uw motor stationair draait te beperken.

Toch is het moeilijk om de impact van  stop-starttechnologie op het brandstofverbruik precies in te schatten. Voor bestuurders met  stop-startsystemen zullen de resultaten wat betreft brandstofverbruik uiteenlopen. Het Amerikaanse Agentschap voor de Milieubescherming (EPA) houdt zelfs geen rekening met stop-starttechnologie  in zijn  schattingen van brandstofverbruik. Factoren zoals rijomstandigheden en rijstijl kunnen een aanzienlijke invloed hebben op het brandstofverbruik. Veel ingenieurs schatten een verbetering in het brandstofverbruik van ongeveer 3 tot 10 procent (bijvoorbeeld van 8,5 L:km voor rijden in de stad naar 9,5 L:km).

Voldoet aan de vereisten van stop-start

Motoren met stop-startsystemen doorstaan meer stress dan motoren zonder. Terwijl de gemiddelde bestuurder misschien zes tot acht keer per dag de motor opstart, zal een stop-startmotor bij dezelfde bestuurder mogelijk tientallen keren per dag opnieuw opstarten. Deze toename in stop-startcycli heeft invloed op verschillende motoronderdelen, van de startmotor tot de accu tot de krukas van de motor.

Hoewel veel verschillende starters en accu's de stop-startsystemen kunnen ondersteunen, blijft het ontwerp van de verbrandingsmotor hetzelfde. Daarom is er verbeterde bescherming nodig voor de extra belasting van de krukas- en drijfstanglagers die wordt veroorzaakt door frequente stop-startcycli. Sommige autofabrikanten zijn zelfs begonnen om beschermende coatings aan te brengen op deze lagers, in reactie op de mogelijkheid voor verhoogde slijtage. Mobil 1™ geavanceerde volledig synthetische motorolie is speciaal ontwikkeld om de slijtage van deze cruciale onderdelen te helpen verminderen.

Schrijf me in voor toekomstige Mobil 1 updates

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes, artikels en wedstrijden*

Vul uw naam in
Vul uw e-mailadres in

Bedankt om in te tekenen op onze Mobil 1 updates.

We contacteren u binnenkort om uw e-mailadres te controleren.