Hybride veortuigen

De gemiddelde consument is tegenwoordig al enigszins vertrouwd met hybride voertuigen en hun "groene" technologie. Maar er is minder publiek bewustzijn over de werking van deze moderne motoren, welke verschillende soorten alternatieve aandrijflijnen beschikbaar zijn, en de centrale rol die motorolie hierbij speelt.

Geavanceerde smeermiddeltechnologie voor alle hybriden

De ingenieurs van ExxonMobil voeren regelmatig uitgebreide testen uit ter ondersteuning van hybriden. Uit een slopende, non-stop hybride test van 80.000 kilometer met een simulatie van rijden in de stad en op de snelweg bleek dat Mobil 1™ 0W-20 en Mobil 1™ 5W-30 uitstekende prestaties leverden ongeacht het soort hybride voertuig. Bovendien bleek uit een inspectie van de hybride motoren dat Mobil 1 motorolie uitstekende bescherming biedt tegen afzettingen, slib en slijtage.

Elke hybride aandrijflijnconfiguratie die werd getest door ingenieurs van ExxonMobil – serie, parallelle en serie-parallel – kan voordeel halen bij de algemene smering en bescherming tegen slijtage van Mobil 1 smeermiddelentechnologie. Mobil 1™ geavanceerde volledig synthetische motorolie biedt uitzonderlijke prestaties en bescherming voor alle hybriden.

Efficiënte functie en ontwerp: Hoe hybriden werken

Hybride voertuigen worden gedefinieerd door hun vermogen om meer dan één energiebron te gebruiken voor de aandrijving; meestal is elektriciteit de aanvullende energiebron in hybriden. Door het gebruik van elektriciteit is het hybride ontwerp minder afhankelijk van traditionele fossiele brandstoffen, het verbetert het brandstofverbruik en vermindert de uitstoot. Moderne hybride voertuigen gebruiken drie basiselementen: een verbrandingsmotor, een elektromotor en een accu.

Hybride technologie maakt gebruik van alledaagse rijsituaties om de efficiëntie te vergroten. Bij lagere rijsnelheden kunnen hybriden functioneren met uitsluitend hun accu en elektromotor. Met recuperatieremmen wordt de accu van een hybride voertuig opnieuw opgeladen door het opvangen van de impulsenergie die ontstaat tijdens het uitrijden tot stilstand. Stop-startsystemen schakelen de motor ook uit bij volledig stoppen, waarmee bespaard wordt op de energie die nodig is voor het stationair draaien.

Niet hetzelfde: Drie hybride aandrijflijnen

Aandrijflijnen dienen voor het leveren van vermogen aan de wielen van de auto. Conventionele aandrijflijnen bestaan uit de motor, transmissie, aandrijfas, ophanging en wielen. Hybride voertuigen bevatten niet alleen extra aandrijfonderdelen, maar ingenieurs hebben ook de voordelen van de hybride vormgeving gemaximaliseerd door verschillende aandrijflijnconfiguraties te benutten: serie, parallel en serie-parallel.

Serie – de elektromotor levert vermogen aan de wielen en ontvangt elektrische energie van een accu of een generator die draait op een interne verbrandingsmotor.

Parallel – de elektromotor en de verbrandingsmotor werken samen om vermogen te leveren aan de wielen.

Serie-parallel – de elektromotor of verbrandingsmotor kunnen onafhankelijk vermogen leveren aan de wielen.

Door de keuze tussen vermogen uit alleen de elektrische bron of alleen de benzinemotor kan het serie-parallelle ontwerp de zuinigste werking van deze drie aandrijflijnconfiguraties bieden. Serie-parallel kan bij lagere snelheden fungeren als een serieaandrijflijn, maar bij hogere snelheden overschakelen naar alleen de benzinemotor. Het veelzijdige ontwerp van serie-parallel verbruikt minder brandstof en zorgt voor optimale efficiëntie.

Schrijf me in voor toekomstige Mobil 1 updates

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes, artikels en wedstrijden*

Vul uw naam in
Vul uw e-mailadres in

Bedankt om in te tekenen op onze Mobil 1 updates.

We contacteren u binnenkort om uw e-mailadres te controleren.